Практичні поради для педагогів, які працюють з дітьми, які мають розлад аутистичного спектру!
Для того щоб навчити дитину з аутизмом рухам, які цілеспрямовано впливають на подальше життя - педагогам слід дотримуватися умови, які роблять істотний вплив на рішення цієї проблеми.
Перша умова – дитину необхідно залучати до рухової активності тому обов'язково потрібно організувати спеціальні заняття з розвитку рухової сфери. Дитині,яка має розлади аутистичного спектру потрібні заняття з розвитку психомоторики та рухової сфери.
Для організації спеціальних занять насамперед необхідно визначити день тижня та час для проведення таких занять в режимі дня дитини. Розклад занять має бути чітким та послідовним.
На перших заняттях необхідно налагодити контакт з дитиною. Для початку занять потрібно послідовно показувати інструкцію дитині що потрібно виконати також потрібно ці вправи виконувати разом з дитиною, поруч з нею, коментуючи всі її рухи і дії.
Друга умова – формувати «навчальну поведінку». Під час занять фізкультурою, у дитини з аутизмом слід формувати «навчальну поведінку». Обов'язково потрібно визначити для дитини місце, де дитина буде виконувати вправи, щоб в майбутньому дитина знала , що саме це місце для занять фізкультурою та виконання завдань. Необхідно поступово привчати дитину виконувати вправи «лежачи», «сидячи», а потім і «стоячи» на килимку або сидячи на гімнастичній лавці, стільці або іншому обладнанні.
Така організація робочого місця для занять допомагає розподіляти та утримувати увагу дитини з аутизмом на виконанні окремого завдання. Під час занять, крім тілесно орієнтованих вправ, можна використовувати ігрові та спортивні обладнання ( батути, м’ячі різних розмірів, гімнастичні палиці, балансири, басейн з кульками, тренажери для рук,ніг та тіла). Але не варто перевантажувати кімнату, де проводиться заняття, потрібно використовувати тільки ті матеріали, які необхідні для проведення заняття, це допоможе дитині краще концентрувати та утримувати свою увагу на завданнях.
Третя умова – в роботі використовувати метод пасивних рухів. Якщо контакт та взаємодія з дитиною відбувається вільно, дитина адаптувалася до умов середовища, можна переходити до роботи безпосередньо до взаємодії з його тілом. На першому етапі використовуйте той спосіб взаємодії з тілом, який дитина допускає. Якщо в дитини проявляється страх перед тілесним контактом або не йде на контакт, а будь-яка спроба заохочення його до цього тягне за собою прояв тривоги і агресії, то необхідно допомогти дитині виконувати вправи, сидячи або стоячи за його спиною. Такий спосіб з боку спини відчувається дитиною як менше вторгнення, а значить і менша небезпека.
При виконанні дитиною з розладом аутистичного спектру завдань, вправ потрібно використовувати метод пасивних рухів, постійно допомагати дитині і стимулювати її активну діяльність під час заняття.
Четверта умова – важливо дотримуватися відносної та одноманітної діяльності. Для аутичних дітей не потрібно намагатися використовувати різноманітні види діяльності, а краще притримуватися одноманітності. Увага дитини на новій, незнайомій діяльності утримується недовго. Якщо їй сподобалась якась конкретна вправа, рухове завдання, чи окремий дидактичний матеріал то в роботі можна використати метод чергування з іншими вправами та розвиваючими іграми. І кожного разу, коли розпочинається заняття то починати з уподобань дитини, таки чином ви зможете її позитивно налаштувати на активну співпрацю.
П’ята умова – вчити виконувати словесні інструкції, наприклад: «Подивися на мене», «Роби, як я». Це можна виконувати лише тоді, коли сформований тілесний контакт з дитиною і з’явилася можливість встановлювати зоровий контакт, дитина готова виконувати дії, наслідуючи дорослого.
На перших термінах садіть дитину поруч, збоку від вас, і стимулюйте синхронне виконання великих рухів руками, тулубом, ногами. Потім можна садити дитину навпроти, виконувати вправи стоячи один навпроти одного. Якщо дитина встановлює увагу і використовує інструкції «Подивися на мене», «Роби, як я», педагог виконує певний рух і називає його. Спроби дитини повторити цей рух обов'язково заохочуються. Якщо ж дитина не концентрує уваги на русі, показаному дорослим, і навіть не робить спроб його повторити, дорослий надає фізичну допомогу у виконанні даного руху.
Шоста умова – використовувати прості, елементарні та цікаві для дитини вправи. Корекційно-розвиткову роботу з аутичними дітьми рекомендується починати з навчання встановлювати увагу, зоровий контакт, сприйняттю, і відтворення рухів в просторі власного тіла, при цьому використовуючи прості вправи і рухи, наприклад: погладжування голови, рук, розтирання долонь рук; хлопки в долоні; складання пальців в кулак; легкий масаж рук сенсорним м'ячиком.
Сьома умова – розвивати рухову активність та велику моторику. Усвідомлена участь у виконанні руху є як метою навчання, так і ознакою успішного розвитку сприйняття і навичок відтворення.
За допомогою вправ зміцнюються не тільки м'язи дитини, а й формуються навички. Вправи на розвиток великої моторики у аутичних дітей включають в себе заняття, які не тільки розвивають навички моторики, але і покращують соціальні навички.
Для дітей з розладами аутистичного спектру, а особливо важких дітей, в яких відсутнє мовлення слід показувати вправу та одночасно промовляти її зміст, наприклад: "Я біжу- біжу", "Я стрибаю", так дитина зможе наслідувати дії дорослого.